(EDO) و دفاتر توسعه آموزش (EDC) آئين نامه شرح وظایف مراکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی
 

و نحوه تعامل آنها در دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور
 

مسئول دفتر توسعه آموزش پزشکی کتایون اسمعیلی
مقدمه:
بعنوان مغز متفکر دانشگاه، مسئوليت ارتقای کيفی آموزش را در (EDC) مراکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی
دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی کشور بعهده دارند. ایفای این نقش حساس مستلزم وجود ساز و کار دائمی
در کليه دانشکده ها است تا فعاليت های توسعه آموزش در تمامی ارکان آموزش دانشگاه تسرس یابد. بمنظور فراهم کردن
در دانشکده ها و مراکز آموزشی درمانی با شرایط (EDO) این بستر اجرایی بموجب این آئين نامه ایجاد دفاتر توسعه آموزش
و دفاتر توسعه (EDC) زیر ایجاد می گردد. در این آئين نامه شرح وظایف مراکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی
و نحوه تعامل آنها تبين شده است. (EDO) آموزش
ماده ١ – تعاریف
منظور از مراکز مطالعات در این آئين نامه مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه و مراد از دفتر توسعه، دفتر توسعه
آموزش دانشکده است.
ماده ٢ – وظایف و فعاليته های اصلی مراکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاهها بشرح زیر است:
١. هدایت، هماهنگی، اجراء و نظارت بر تدوین و بازنگری برنامه های آموزشی با تاکيد بر پاسخگو بودن آنها به نيازهای سلامت
جامعه
٢. سازماندهی، برنامه ریزی، اجراء و نظارت بر ارتقای توانمندی های اعضای هيات علمی در زمينه های مختلف آموزش علوم
پزشکی
٣. هدایت، اجراء و نظارت بر روش های نوین آموزش و مطالعه برای توسعه و ارتقای کيفيت آموزش دانشگاه
۴. هدایت، هماهنگی، اجرا و نظارت بر ارزشيابی اعضای هيات علمی و فرایندهای یاددهی – یادگيری
۵. هدایت و نظارت بر فرایندهای ارزشيابی فراگيران
۶. هدایت، ارائه و نظارت بر آموزش های مرکز مهارت های بالينی دانشگاه
٧. هدایت، اجرا و نظارت بر فرایندهای شناسایی، جذب و بهره وری استعدادهای درخشان
٨. هدایت، تصویب، تامين بودجه و نظارت بر طرح های پژوهش در آموزش
٩. هدایت، اجرا و نظارت بر برنامه های آموزش از راه دور و الکترونيکی دانشگاه
١٠ . هدایت، هماهنگی، تسهيل، نظارت و ارزیابی فعاليت های دانش پژوهی بر اساس آئين نامه مربوطه
١١ . نظارت بر عملکرد و هماهنگی فعاليت های دفاتر توسعه آموزش تابعه
١٢ . ارائه مشاوره در خصوص مسائل آموزشی دانشگاه
١٣ . ارائه مشاوره، همکاری و هماهنگی در طراحی و ارزشيابی برنامه های آموزش مداوم دانشگاه
١۴ . شرکت در جلسات، شوراها و کميته ها بر اساس ضوابط و مقررات دانشگاه و معاونت آموزشی
ماده ٣ - ایجاد دفاتر توسعه آموزش در دانشکده هایی که بيش از ۵٠ نفر عضو هيات علمی دارند، الزلمی است.
تبصره: دانشگاهها می توانند در دانشکده های با کمتر از ۵٠ نفر عضو هيات علمی، بنا به ضرورت به پيشنهاد رئيس
دانشکده و تصویب شورای آموزشی دانشگاه، دفاتر توسعه آموزش ایجاد کنند
ماده ۴ – شرح وظایف دفاتر توسعه عبارتند از:
١. برنامه ریزی آموزشی با همکاری گروه های آموزشی
٢. ارتقای توانمندی های اعضای هيات علمی در زمينه های مختلف آموزش علوم پزشکی
٣. ارائه مشاوره در زمينه ارزشبابی فراگيران، اعضای هيات علمی و فرایند های آموزش در دانشکده
۴. ارائه مشاوره در زمينه اجرای طرح های پژوهش در آموزش
۵. ارائه مشاوره در زمينه اجرای روش های نوین آموزشی و مشاوره و مطالعه برای توسعه آموزش
۶. شرکت فعال در جلسات شورای آموزشی دانشکده
ماده ۵ – مدیر دفتر توسعه توسط رئيس دانشکده و با موافقت مدیر مرکز مطالعات از بين اعضای هيات علمی همان
دانشکده تعيين می شود
ماده ۶ – مدیر دفت توسعه بایستی بعنوان عضو شورای آموزشی دانشکده در جلسات شورا مشارکت فعال داشته باشد
ماده ٧ – کليه فعاليت های دفاتر توسعه با هماهنگی و نظارت مرکز مطالعات انجام می شود
ماده ٨ – مرکز مطالعات می تواند هر یک از وظایف خود به غير از ٨ تا ١۴ مندرج در ماده ٢ این آئين نامه را به دفتر توسعه
برای زمان مشخص تفویض اختيار و بر عملکرد آن نظارت نماید
ماده ٩ – دفاتر توسعه دانشکده های پزشکی می توانند برای انجام فعاليت های محوله در مراکز آموزشی درمانی تابعه
اقدام به تاسيس دفاتر توسعه کنند. ارتباط عملکردی دفتر توسعه این مراکز با دفتر توسعه آموزش دانشکده پزشکی، مشابه
ارتباط عملکردی دفتر توسعه آموزش دانشکده با مرکز مطالعات دانشگاه است.
ماده ١٠ – معاون آموزشی دانشگاه بایستی تشکيلات مناسب و مورد نياز مرکز مطالعات و دفاتر توسعه را جهت تصویب به
هيات امنای دانشگاه پيشنهاد نماید